Valmet aloittaa muutosneuvottelut Suomessa Paperit-liiketoimintalinjan Kartonki- ja paperitehtaat -liiketoimintayksikössä

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 5.9.2024 klo 10.00

Valmet aloittaa 5.9.2024 yhteistoimintalain mukaiset muutosneuvottelut Paperit-liiketoimintalinjan Kartonki- ja paperitehtaat -liiketoimintayksikössä. Liiketoimintayksikkö kehittää ja toimittaa kartonki- ja paperikonelinjoja ja -teknologioita maailmanlaajuisesti.

Muutosneuvottelut sisältävät suunnitelman, jossa harkitaan toimenpiteitä liiketoiminnan kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi. Liiketoimintayksikkö on jo aiemmin tänä vuonna tehnyt toimenpiteitä muuttuneeseen markkinatilanteeseen sopeuttamiseksi, mutta nuo toimenpiteet eivät ole olleet riittäviä. Nyt alkavien neuvotteluiden piirissä on Kartonki- ja paperitehtaat -liiketoimintayksikön koko henkilöstö Suomessa, yhteensä noin 1 300 työntekijää. Muutosneuvottelut eivät koske muita Paperit-liiketoimintalinjan organisaatioita tai henkilöstöä.

Suunnitelma sisältää organisaatiorakenteiden uudistamista, toimintamallien kehittämistä ja henkilöstömäärän sopeuttamista työtilanteeseen. Yhtiön alustavan arvion mukaan mahdollisia toimenpiteitä ovat lomautukset ja pysyvät henkilöstövähennykset, eläköitymiset ja sisäiset tehtäväjärjestelyt. Arvioitu pysyvien vähennysten määrä on noin 200 tehtävää. Mahdollisten lomautusten ja irtisanomisten määrät ja kohdentuminen tarkentuvat neuvotteluiden aikana.

Valmetilla on maailmanlaajuisesti yli 19 000 työntekijää, ja Suomessa yhtiö työllistää noin 6 600 henkilöä.

Mikko Sillanpää, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Kartonki- ja paperitehtaat -liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. 040 766 4971
Petri Rasinmäki, johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 042 8422

Valmetilla on maailmanlaajuinen asiakaskunta eri prosessiteollisuuksissa. Olemme maailman johtavia prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittajia ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatio- ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |