Valmet esittelee uuden sovelluksen jätteenpolttolaitosten arinakattiloiden palamisen tarkkailuun

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 23.3.2022 klo 11.00

Valmet esittelee uuden Valmet Grate Combustion Vision -sovelluksen jätteenpolttolaitoksille palamisen tarkkailuun liikkuvilla arinoilla. Sovellus tunnistaa liekin ja mittaa liekkirintaman sijainnin arinalla. Tämä parantaa palamisen valvontaa ja auttaa polton optimoinnissa, minkä avulla voidaan maksimoida arinan kapasiteettia ja vähentää seisokkeja.

”Halusimme kehittää työkalun, jonka avulla voidaan kasvattaa kuormaa ja jätteen läpimenoa lisäämättä arinan ylikuormituksen riskiä. Valmet Grate Combustion Vision -sovellus tunnistaa liekkirintaman ja kertoo, missä palaminen tapahtuu. Sovelluksen tarjoaman datan avulla jokaisen arinan nopeutta pystytään säätämään erikseen. Tämä on olennaista maksimoitaessa jätteenpolttokattilan kuormaa, jossa polttoaineen laatu vaihtelee eikä ole ennustettavissa”, kertoo Timo Ojanen, tekninen tuotepäällikkö, Valmet.

Parempi näkyvyys prosessiin

Sovellusta käytetään yhdessä Valmet Visible Thermal Imaging System -kuvantamisjärjestelmän kanssa. Järjestelmä koostuu ilmajäähdytteisestä HD-kamerasta, joka on yhdistetty korkearesoluutioiseen lämpötila-anturiin, mikä mahdollistaa reaaliaikaisten lämpötilojen mittaamisen. Se on suunniteltu kestäväksi ja pitkäikäiseksi kuumissa ja pölyisissä ympäristöissä ja tarjoaa työkalun tulipesän kokonaisvaltaiseen havainnointiin ja valvontaan.

Valmet Visible Thermal Imaging System ja uusi sovellus tarjoavat paremman näkyvyyden prosessiin aina käynnistyksestä täyteen kuormitukseen asti. Liekkirintamasta mitattua tietoa voidaan käyttää jätteen läpimenon maksimointiin.

Reaaliaikainen liekin havainnointi ja valvonta Tammervoimalla

Sovellus on kehitetty ja pilotoitu Tammervoiman jätteenpolttolaitoksella Tampereella.

”Laitoksemme on yksi luotettavimmista, ja Valmetin kamerajärjestelmä sekä kehitetyt ominaisuudet tukevat tavoitettamme ajaa luotettavasti myös tulevaisuudessa”, sanoo Mika Pekkinen, toimitusjohtaja, Tammervoima.

Asiakastavoitteena on välttää sekä tarpeettomia seisokkeja ja prosessihäiriöitä että parantaa näkyvyyttä arinalle. Sovellus mittaa liekkirintaman sijainnin ja palamisintensiteetin parametreja ja antaa selkeämmän näkymän arinalle.

Lue lisää aiheesta (englanniksi): https://www.valmet.com/automation/analyzers-measurements/boiler-diagnostics/furnace-visible-imaging-system/grate-combustion-vision/

Timo Ojanen, tekninen tuotepäällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 40 532 4384

Valmetin liikevaihto vuonna 2021 oli noin 3,9 miljardia euroa. Yli 14 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.