Valmet toimittaa monipolttoainekattilan Kipas Holdingin uudelle paperitehtaalle Turkkiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 29.3.2018 klo 11:00

Valmet toimittaa monipolttoainekattilan ja prosessilaitteet Kipas Holdingin uudelle paperitehtaalle Sökeen, Turkkiin. Kattilalaitos tuottaa höyryä rakenteilla olevaan paperikoneeseen sekä höyryturbiinille, ja sen on määrä käynnistyä maaliskuussa 2020.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei kerrota julkisuuteen.

Sopimus allekirjoitettiin Kipas Holdingin tytäryhtiön Maren Maras A.S:n kanssa. Tytäryhtiö vastaa kattilalaitoksen rakentamisesta ja käytöstä. Vuonna 2013 Valmet toimitti pakkauskartonkikoneen Kipas Holdingin kartonkitehtaalle Kaakkois-Turkkiin.

"Valitsimme Valmetin kattilalaitoksen toimittajaksi aiemman hyvän yhteistyömme sekä Valmetin huipputeknologian perusteella. Aiemmat yhteiset hankkeemme ovat sujuneet menestyksekkäästi", sanoo Kipas Kagitin pääjohtaja Alaaddin Yalçinözü.

"Valmetin joustava monipolttoainekattilateknologia sopii ihanteellisesti kaikille uuden tehtaan voimalaitoksen polttoaineille. Savukaasujen puhdistus vähentää päästöjä tehokkaasti", sanoo Valmetin Energia-liiketoimintayksikön johtaja Kai Janhunen.

Tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitus sisältää CYMIC-kiertoleijukattilan, jossa poltetaan mm. lietteitä, jätemuovia ja hiiltä. Kattilalaitoksen höyryntuotantokapasiteetti on 260 tonnia tunnissa (114 baaria, 542 °C). Lisäksi toimitus sisältää savukaasujen puhdistuslaitteita ja Valmet DNA -automaatio­järjestelmän.

Tietoa Kipas Holding- ja Maren Maras -yrityksistä

Kipas Holding on turkkilainen konserni, joka toimii pääasiassa tekstiili-, sementti-, vaate- ja paperiteollisuudessa sekä energiantuotannossa. Konsernilla on 25 tehdasta ja yli 8 000 työntekijää. Sen liikevaihto on yli miljardi dollaria.

Tytäryhtiö Maras Elektrik Üretim Sanayi ve Tic A.S. on erikoistunut energian tuotantoon Turkissa.

Juha Uvanto, myyntipäällikkö, Project Sales, Valmet, puh. 010 676 3652

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.