Valmet toimittaa märänpään uusinnan Sappi Gratkorn Millille Itävaltaan

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 13.2.2018 klo 11:00

Valmet toimintaa märänpään uusinnan asennettuna Sappi Gratkorn Millille Itävaltaan. Uusinnan tavoitteena on parantaa paperikoneen (PM 9) tehokkuutta, luotettavuutta ja energiatehokkuutta. Uusittu kone otetaan käyttöön 2019.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2018 ensimmäisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta. Tällaisen tilauksen arvo on tyypillisesti noin 10-20 miljoonaa euroa.

"Sappi on viime vuosina luottanut vakaasti Valmetiin. Sappi Gratkorn -kaupan lisäksi kuusi isoa projektivaiheessa tai jo käynnistettyä Sappin hanketta ovat Valmetin toimittamia, viimeisimpinä Sappi Lanaken (käyttöönotto 2019), Sappi Maastricht (2018), Sappi Sommerset (USA) (2018), Sappi Kirkniemi (käyttöönotto 2017) ja Sappi Gratkorn PM 11 (2014). Hyvät OptiPress-puristinreferenssit sekä lopputuotteen korkeampi kuiva-ainepitoisuus ja parempi laatu olivat menestystekijöitä myös tässä tapauksessa", sanoo Valmetin vanhempi paperiteknologiapäällikkö Riikka Antikainen.

Toimituksen tekniset tiedot

Valmetin toimitukseen sisältyy useita muutoksia paperikoneen märkään päähän. Puristinosa uudistetaan OptiPress Centeriksi, joka hyödyntää modernia kenkäpuristustekniikkaa ja jossa on markkinoiden parhaat ajettavuuskomponentit. OptiPress Center tarjoaa korkeamman kiintoaineen ja paremman ajettavuuden, mikä alentaa energiankulutusta ja parantaa tehokkuutta. Erilliseen päällystyskoneeseen toimitetaan Valmet Water Jet Turn-up Device -vesivaihtolaite nopeita konerullavaihtoja varten. Kaikki laitteet toimitetaan asennettuina.

PM 9 tuottaa mitoitusneliömassaltaan 66 g/m² päällystettyjä hienopapereita. Tehtaan kokonaiskapasiteetti on 980,000 tonnia/vuosi.

Tietoja asiakkaasta Sappi Gratkorn Mill

Sappi Europe on johtava päällystetyn hienopaperin, pakkaus- ja erikoispapereiden valmistaja ja toimittaja. Sen pääkonttori sijaitsee Brysselissä Belgiassa. Yhtiöllä on Euroopassa seitsemän tehdasta, 14 myyntikonttoria ja 5 100 työntekijää. Sappi Europe -yhtiöön kuuluva Sappi Gratkorn Mill sijaitsee Gratkornissa Itävallassa. Tehtaalla tuotetaan vuosittain 980 000 tonnia korkealaatuisia kaksi- ja kolmikerrospäällystettyjä papereita, joita käytetään korkealaatuisiin julkaisuihin eri puolilla maailmaa. Tehtaalla tuotetaan 250 000 tonnia täysin kloorittomia (TCF) kemiallista sellua omaan käyttöön. Sen vuotuinen arkkiviimeistelykapasiteetti on 875 000 tonnia. Noin 95% tehtaan tuotannosta on vientiä. Gratkorn Mill työllistää noin 1 240 henkilöä.

Marko Oinonen, sopimus- ja asiakassuhdejohtaja, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 50 562 7240

Petri Paukkunen, johtaja, myynti ja markkinointi, Kartonki- ja paperitehtaat, Valmet, puh. +358 40 744 8182

Sopimusta allekirjoittamassa, vasemmalta Max Oberhumer (Sappi), Marko Oinonen (Valmet) ja Harri A. Heikkilä (Valmet).

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,2 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.