Valmet toimittaa avainteknologiaa ARAUCOn sellutehdasprojektiin Chileen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 3. lokakuuta, 2018 klo 16:20

Valmet ja ARAUCO ovat allekirjoittaneet kirjeen saadusta tilauksesta (letter of award), joka koskee avainteknologian, mukaan lukien sellun kuivaus- ja paalauslinjan sekä sooda- ja biomassakattiloiden toimittamista ARAUCON sellutehdasprojektiin. Tilaus on osa ARAUCOn MAPA-projektia, jonka tavoitteena on kasvattaa merkittävästi nykyistä tuotantokapasiteettia ja rakentaa uusi selluntuotantolinja Araucon tehtaalle, joka sijaitsee Bio Bíon alueella Chilessä.

Suunnitellun toimituksen arvoa ei julkisteta. Tämän laajuisen ja kokoisen projektin arvo on tyypillisesti noin 250-300 miljoonaa euroa. Tilauksen odotetaan sisältyvän Valmetin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen saatuihin tilauksiin.

"Projektin myötä ARAUCO jatkaa pitkää yhteistyötämme kattiloissa ja sellunkuivauksessa. Yhteistyötämme on jatkunut jo 15 vuotta ja siihen on sisältynyt useita onnistuneita toimituksia", sanoo Bertel Karlstedt, Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjasta vastaava johtaja.

Kuivauslinja ja kattilat on sovittu toimitettaviksi EPS-perusteella sisältäen suunnittelun, hankinnan ja asennusvalvonnan. Sellunkuivauslinjan päivittäinen kapasiteetti on 5 000 ilmakuivattua tonnia (Adt). Soodakattilan päivittäinen kapasiteetti on 6 300 tonnia kuiva-ainetta (tDS). Biomassakattila perustuu kiertoleijuteknologiaan ja sen lämpöteho on 160 megawattia (MWth).

Yksi maailman suurimmista sellutehdasinvestoinneista

Araucon tehtaan modernisointi ja laajennus, joka on kokonaisuudessaan 2 350 miljoonan dollarin hanke, on ARAUCOn historian suurin investointi. Hanke sisältää uuden tuotantolinjan (linja 3), jonka vuotuinen kapasiteetti on 1 560 000 tonnia. Uuden linjan on arvioitu käynnistyvän vuonna 2021.

Tietoja asiakkaasta ARAUCO

ARAUCO on globaali metsätuoteyhtiö. Yhtiön toiminta kattaa metsätalouden, selluntuotannon, sahatavaran, vanerin, komposiittipaneelit, tehdaspalvelut ja uusiutuvan energian. Yhtiön liikevaihto on noin 5 miljardia dollaria. ARAUCO operoi yhteensä 42 sahalaitosta sekä paneeli- ja sellutehdasta Pohjois-Amerikassa, Etelä-Amerikassa, Euroopassa ja Etelä-Afrikassa.

Bertel Karlstedt, johtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 672 0000
Celso Tacla, aluejohtaja, Etelä-Amerikka, Valmet, puh. +55 41 3341 4581

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.

Lue lisää  www.valmet.com, www.twitter.com/valmetglobal