Valmet päivittää Ahlstrom-Munksjön Billingsforsin sellutehtaan Ruotsissa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 13.8.2018 klo 11:00

Ahlstrom-Munksjö on valinnut Valmetin Ruotsissa sijaitsevan Billingsforsin sellutehtaansa soodakattilan ja siihen liittyvien järjestelmien päivityksen toimittajaksi. Päätavoitteena on kasvattaa soodakattilan kapasiteettia. Lisäksi päivitys parantaa kattilan käytettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2018 toisen neljänneksen tilauksiin. Tällaisten tilausten arvo on yleensä yli 10 miljoonaa euroa. Päivitetty soodakattila on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2019 toisella puoliskolla.

Valmet tekee merkittäviä päivityksiä sellutehtaan soodakattilaan. Kattilan alaosa korvataan uudella paineastialla, joka perustuu Valmetin tehokkaiden RECOX-soodakattiloiden uusimpiin malleihin. Uusien kuumennuspintojen asennus parantaa kattilan lämpötaloutta ja höyryntuotantoa. Myös palamisilmaan, mustalipeään, sulaan ja viherlipeään liittyvät järjestelmät päivitetään.

Valmet keskittyy vahvasti terveyden, turvallisuuden ja ympäristöasioiden hallintaan. Billingsforsin toimitus sisältää parannuksia myös kattilarakennuksen työturvallisuuteen ja työympäristöön.

"Olemme iloisia ja ylpeitä siitä, että meidät valittiin tämän tärkeän päivityksen toimittajaksi. Odotamme kovasti yhteistyötä Billingsforsin kanssa. Parannamme tehtaan suorituskykyä Valmetin tietämyksellä, teknologialla ja vahvalla kumppanuudella", sanoo Valmetin myyntipäällikkö Marcus Grundevik.

"Odotamme innokkaina yhteistyötä Valmetin kanssa soodakattilan päivityksessä Ahlstrom-Munksjön Billingsforsin tehtaalla. On tärkeää tehostaa palamista prosessissa ja vähentää paikallisia ilmapäästöjä, jotta Billingsfors täyttää entistäkin tiukempien ympäristösäännösten vaatimukset. Tämä investointi on avainroolissa myös tehtaan toiminnan tehostamisessa, kunnossapitokustannusten vähentämisessä ja sellun- ja eristepaperintuotannon kasvattamisessa", sanoo Ahlstrom-Munksjön Billingsforsin tehtaan johtaja Jonas Lindqvist.

Tietoa Ahlstrom-Munksjöstä

Ahlstrom-Munksjö on johtava kuitupohjaisten materiaalien valmistaja maailmanlaajuisesti. Yhtiö tuottaa innovatiivisia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja. Sen tuotteita ovat koristepaperit, suodatinmateriaalit, irrokepohjapaperit, hiomapaperit, kuitukankaat, elektrotekniset paperit, lasikuitumateriaalit, elintarvikepakkaukset ja etiketit, teipit, terveydenhuollon kankaat sekä diagnostiikan sovellukset. Ahlstrom-Munksjön liikevaihto on noin 2,2 miljardia euroa, ja yhtiöllä on 6 000 työntekijää. Ahlstrom-Munksjön osake on listattu Nasdaq Helsingissä ja Tukholmassa. Lisätietoja on osoitteessa www.ahlstrom-munksjo.com.

Lisätietoja antavat:

Marcus Grundevik, Sales & Project Manager, Mill and Plant Sales, Valmet, puh.  +46 (0) 31 50 10 00

Valmetin liikevaihto vuonna 2017 oli noin 3,1 miljardia euroa. Yli 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.