Valmet toimittaa Tampereen Sähkölaitokselle automaatioratkaisun tehostamaan kaukolämmön tuotantoa

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 30.9.2016 klo 10:00

Valmet toimittaa Tampereen Sähkölaitokselle automaatioratkaisun, jonka avulla yhtiö pystyy tehostamaan kaukolämmön tuotantoa ja siirtoa, alentamaan tuotantokustannuksia sekä parantamaan toimittamansa kaukolämmön laatua.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2016 toisen neljänneksen saatuihin tilauksiin, ja se luovutetaan asiakkaalle keväällä 2018.

"Toimituksessa tiivistyy Valmetin lähes 30 vuoden ja yli 300 optimointiprojektin kokemus sekä sen mukanaan tuoma toimitusvarmuus. Projektin myötä asiakas saa käyttöönsä Valmetin parhaimman tietotaidon kaukolämmön tuotannon tehostamiseen", toteaa ratkaisupäällikkö Teijo Salonpää Valmetin Automaatio-liiketoiminnasta.

Hyötyä sään ja kulutuksen ennakoinnista

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA District Heating Manager -automaatioratkaisun, joka integroidaan osaksi Tampereen Sähkölaitoksen kaukolämmön tuotannon ohjauksessa käytettävää Valmet DNA -automaatiojärjestelmää. Uusi ratkaisu täydentää Valmetin jo aiemmin yhtiölle toimittamaa sähkön- ja lämmöntuotannon optimointijärjestelmää ja varmistaa optimoinnin tulosten hyödyntämisen kaukolämmön tuotannon ohjauksessa.

Kokonaisratkaisu ennakoi sään ja kaukolämmön kulutuksen vaihtelut sekä huomioi sähkö- ja polttoainemarkkinoiden muutokset. Ennakoinnin myötä kuluttajille toimitettavan kaukolämmön laatu paranee ja tuotantokustannukset alenevat. Myös kaukolämpöverkoston käyttöikä pitenee, kun verkoston lämpörasitukset vähenevät.

Tietoja asiakkaasta Tampereen Sähkölaitos

Tampereen Sähkölaitos -yhtiöt toimittaa sähköä, kaukolämpöä, kaukojäähdytystä ja maakaasua yksityis- ja yritysasiakkaille pääasiassa Pírkanmaalla. Moderni energiakonserni toteuttaa parhaillaan voimakasta energiakäännettä, jonka avulla se siirtyy fossiilisista tuotantopolttoaineista yhä enemmän kohti uusiutuvia. Tampereen, Ylöjärven ja Pirkkalan alueilla sijaitsevissa jakeluverkoissa kaukolämmityksen on valinnut reilut 5 500 kiinteistöä. Alueella noin 200 000 asukasta asuu kaukolämmitetyssä kodissa.

Tampereen Sähkölaitos pystyy tehostamaan kaukolämmön tuotantoa ja siirtoa, alentamaan tuotantokustannuksia sekä parantamaan toimittamansa kaukolämmön laatua Valmetin automaatioratkaisun avulla.

Teijo Salonpää, ratkaisupäällikkö, Automaatio, Valmet, puh. 040 524 2675

Valmetin liikevaihto vuonna 2015 oli noin 2,9 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä.