Valmet toimittaa automaation Porvoon Energian uuteen biokattilalaitokseen

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 4.12.2015 klo 11:00

Valmet toimittaa automaation Porvoon Energia Oy:n rakenteilla olevaan biokattilalaitokseen Loviisassa. Automaatio otetaan käyttöön huhtikuun 2016 lopussa.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2015 viimeisen vuosineljänneksen tilauksiin. Tilauksen arvoa ei julkisteta.

"Valmetin automaatiojärjestelmä on kokonaisvaltaisesti helppo ratkaisu, sillä se on tuttu operaattoreille ja automaatiokunnossapidolle. Valintaamme vaikuttivat myös saatavilla oleva Valmetin paikallinen tuki ja edelliset onnistuneet projektit", sanoo automaatiomestari Marko Heikkilä Porvoon Energia Oy:stä.

Uusi 10 megawatin biokattilalaitos lisää Porvoon Energian kaukolämmön tuotantokapasiteettia ja tulee olemaan Loviisan kaukolämpöverkon päätuotantolaitos. Se käyttää polttoaineenaan kuorta ja haketta.

Vankkaa automaatio-osaamista kaukolämmön tuotannossa

"Olemme tehneet pitkään hyvää yhteistyötä Porvoon Energian kanssa. Tässä toimituksessa hyödynnämme vankkaa osaamistamme kaukolämmön tuotantoon liittyvästä automaatiosta ja kustannustehokasta etäkäyttökonseptiamme", kertoo myyntipäällikkö Jarmo Partanen Valmetista.

Valmetin toimitus sisältää Valmet DNA -automaatiojärjestelmän ja turvajärjestelmän, suunnittelun, asennuksen ja käyttöönoton. Uutta laitosta ohjataan etäyhteydellä Porvoon Energian Tolkkisten biovoimalaitokselta.

Tietoja asiakkaasta Porvoon Energia Oy

Porvoon Energia Oy vastaa lämmön ja sähkön tuotannosta, lämmön ja maakaasun myynnistä ja jakelusta, sähkönmyynnistä sekä hallinnosta Porvoossa sekä Loviisassa lämmön tuotannosta, jakelusta ja myynnistä. Porvoon Energian myymä sähkö on vuoden 2015 alusta ollut täysin hiilidioksidipäästötöntä, ja myös lämmön tuotannossa yhtiö lähestyy sataprosenttista päästöttömyyttä. Loviisan uusi biokattilalaitosinvestointi on yksi merkittävä askel päästöttömän lämmöntuotantotavoitteen saavuttamiseksi.

Jarmo Partanen, myyntipäällikkö, Automaatio-liiketoimintalinja, Valmet, puh. 040 748 2501

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.