Kaksi uutta Valmetin toimittamaa pehmopaperinvalmistuslinjaa käynnistetty Hayat Kimyan tehtailla Turkissa ja Venäjällä

Valmet Oyj:n ammattilehdistötiedote 28.4.2015 klo 11:00

Valmetin ja Hayat Kimyan yhteinen tiimi käynnisti Hayat Kimyan uuden Advantage DCT 200TS -pehmopaperinvalmistuslinjan, paperikone 5:n, maaliskuussa 2015. Turkissa Mersinin tehtaalla toimiva tuotantolinja käynnistyi sujuvasti aikataulussa tuottaen myyntikelpoista pehmopaperia heti käynnistyksestä alkaen.

Tämä oli kolmen kuukauden sisällä jo toinen käynnistys samalle tiimille. Joulukuussa 2014 Hayat Kimyan paperikone 4 käynnistettiin Alabugan tehtaalla Venäjän Tartarstanissa. Projektin aikataulu oli tiukka, mutta ensimmäiset paperirullat saatiin tuotettua odotusten mukaisesti ja hyvin ominaisuuksin.

"Tämä oli monelle meistä kolmas ja neljäs asennus, jonka olemme tehneet yhdessä. Kuluneiden vuosien aikana meille on syntynyt keskinäinen kunnioitus ja vahva usko toisiimme. Tämä tekee asennuksen ja käynnistyksen koordinoinnista sujuvaa ja saamme yhdessä hyviä tuloksia aikaan", sanoo Valmetin projektipäällikkö Rolf Tellack.

"Me kaikki, jotka olemme kärsivällisesti ja määrätietoisesti toteuttaneet nämä projektit olemme innoissamme. Vaikka olosuhteet Venäjän ja Turkin asennuksissa olivat hyvin erilaiset, molemmat koneet käynnistettiin aikataulun mukaisesti ja ne tuottavat huippulaatuista pehmopaperia hyvällä nopeudella", sanoo Hayat Kimyan paperiryhmän johtaja Lütfi Aydin.

Hayat Kimyalla on nyt neljä Valmetin toimittamaa pehmopaperinvalmistuslinjaa konekannassaan ja yksi lisää valmistumassa vuonna 2016. Hiljattain yritys ilmoitti paperikone 1:n uudistuksesta. Tämän jälkeen kaikki yhtiön koneet käyttävät Valmetin Advantage DCT -teknologiaa.

Hayat Kimyan ja Valmetin tiimi juhlistaa PK5:n käynnistystä Mersinin tehtaalla Turkissa.

Hayat Kimyan ja Valmetin tiimi juhlistaa PK4:n käynnistystä Alabugan tehtaalla Tartarstanissa Venäjällä.

Teknistä tietoa

Molempien koneiden leveys on 5,6 metriä, suunnittelunopeus 2 200 m/min ja vuotuinen tuotantokapasiteetti 70 000 tonnia. Koneet tuottavat sellusta korkealaatuisia kasvopapereita, WC-papereita ja käsipyyhkeitä. Tuotannossa on optimoitu energiansäästö ja lopputuotteen laatu.

Kummassakin pehmopaperintuotantolinjassa on massankäsittelylaitteistot ja Advantage DCT 200 TS -pehmopaperikoneet. Koneissa on OptiFlo-perälaatikko ja valurautainen jenkkisylinteri. Koneet sisältävät Advantage-pehmopaperiteknologiaa: ViscoNip -puristimet, kaasuturbiinin poistokaasua puhallusilmana käyttävät AirCap-huuvat, WetDust-pölynhallintajärjestelmät, radansiirtojärjestelmät ja SoftReel L -rullaimet. Toimituksiin sisältyi laajat automaatiojärjestelmät kattaen Valmet DNA -järjestelmät, prosessiohjaukset ja Valmet IQ -laatusäätöjärjestelmät. Toimitukseen kuuluivat myös suunnittelu, asennusvalvonta, koulutus, käynnistys ja käyttöönotto.

Tietoa asiakkaasta Hayat Kimya

Hayat Kimya A.S. kuuluu Hayat-ryhmään, jonka pääasiallisia toimialoja ovat kemikaalien, hygieniatuotteiden, paperi- ja puupohjaisten tuotteiden valmistus. Hayatin pehmopaperiyksikön vuosittainen paperinvalmistuskapasiteetti on nykyään 350 000 tonnia ja jatkojalostuskapasiteetti 200 000 tonnia. Uuden investoinnin ja menossa olevien projektien myötä Hayat Kimyan kokonaiskapasiteetti nousee 420 000 tonniin.

VALMET OYJ

Björn Magnus, myyntijohtaja, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 703 17 79 83

Rolf Tellack, projektipäällikkö, Pehmopaperitehtaat-liiketoimintayksikkö, Valmet, puh. +46 705 62 75 65

Valmet on maailman johtava teknologian, automaation ja palveluiden toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Valmetin visiona on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjonnan ytimen muodostavat sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset. Valmetin edistyksellisiin automaatioratkaisuihin sisältyvät niin yksittäiset mittaukset kuin koko tehtaan kattavat avaimet käteen automaatioprojektit.

Valmetin liikevaihto vuonna 2014 oli noin 2,5 miljardia euroa. 12 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä. Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.