Valmetin toimittama kaasutuslaitos vihittiin käyttöön Göteborg Energin GoBiGas-hankkeessa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 14.3.2014 klo 14:30

Valmetin Göteborg Energille toimittaman GoBiGas-kaasutuslaitoksen (Gothenburg Biomass Gasification Project) vihkiäisiä vietettiin 12.3.2014 Göteborgissa. Vuoden 2013 lopussa luovutettu laitos tuottaa kaasua metsätähteestä ja puupelleteistä. Laitoksen tuottama kaasu vastaa maakaasua ja sitä käytetään pääasiassa liikennesektorilla, jossa on tavoitteena siirtyä fossiilisista polttoaineista biopolttoaineisiin. Kaasutuslaitos on ensimmäinen laatuaan.

Valmetin energiatoiminnoista Skandinavian alueella vastaava johtaja Johanna Lindén korostaa valitun teknologian etuja: "Epäsuorassa kaasutuksessa syntyneellä kaasulla on erittäin korkea energiapitoisuus ja korkea lämpöarvo, ja sitä voidaan sekoittaa maakaasuun. Tämän ansiosta suuri osa kaasukäyttöisissä ajoneuvoissa nykyisin käytetystä fossiilisesta polttoaineesta voidaan korvata vaihtoehtoisella polttoaineella."

"Olemme ylpeitä ottaessamme ensimmäisenä käyttöön korkealaatuista biometaania tuottavan kaasutuslaitoksen ja toivomme monien seuraavan esimerkkiämme. Matka on ollut mielenkiintoinen, haastava ja mutkikaskin, mutta olemme tehneet sitä hyvässä seurassa", sanoo Åsa Burman, GoBiGas-hankeen toimitusjohtaja Göteborg Energiltä.

GoBiGas-kaasutusprosessi

Biomassan kaasutukseen käytetään itävaltalaisen Repotec-yhtiön kehittämää epäsuoraa kaasutusmenetelmää. Valmet vastaa Göteborgissa sijaitsevan laitoksen suunnittelusta ja toimituksesta Repotecin lisenssioituun teknologiaan perustuen.

Kaasutus  tapahtuu erillisessä reaktorissa, jonne lämpö siirretään kattilasta kiertävän petimateriaalin mukana. Biomassaa syötetään kaasuttimeen, jossa se hajoaa lämpökemiallisesti joutuessaan kosketuksiin kuuman petimateriaalin kanssa. Puhdistuksen ja metanoinnin jälkeen kaasu syötetään maakaasujakeluun ja käytetään Göteborg Energin voimalaitoksessa.

Hyvän laadun ansiosta biometaani voidaan syöttää olemassa olevaan jakeluverkkoon, jossa se sekoittuu maakaasuun. Tämä biomassaa käyttävän kaasutuslaitoksen ja metanointilaitoksen yhdistelmä on ainoa laatuaan maailmassa.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Johanna Lindén, Skandinavian alueen johtaja, Energia, Valmet, puh. +46 705 11 94 98

Kuvatekstit:
Image 1: GoBiGas kaasutuslaitos
Image 2: Avajaisohjelmaan kuului paneelikeskutetlu fossiilivapaasta tulevaisuudesta
Image 3: Göteborg Energin hallituksen puheenjohtaja Kia Andreasson leikkaa nauhan avajaissseremoniassa

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.