Valmet toimittaa uuden taivekartonkikoneen Metsä Boardin Husumin tehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 15.12.2014 klo 13:00

Metsä Board Oyj on valinnut Valmetin uuden taivekartonkikoneensa toimittajaksi Ruotsissa sijaitsevalle Husumin tehtaalleen. Uuden koneen vuotuinen korkealaatuisen taivekartongin tuotantokapasiteetti on 400 000 tonnia. Uusi kone käynnistyy alkuvuonna 2016.

Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 viimeisen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin. Tyypillisesti tämän laajuisen tilauksen arvon on noin 60-70 miljoonaa euroa. Valmetin toimitus on osa Metsä Boardin 170 miljoonan euron investointia tehtaan uudistamiseen.

"Valitsimme Valmetin teknologiatoimittajaksi tähän strategiseen projektiimme heidän edistyneiden ja kilpailukyisten taivekartongin tuotantoratkaisujensa sekä Valmetin kanssa pitkään tehdyn yhteistyön ansiosta", sanoo Metsä Boardin toimitusjohtaja Mika Joukio

"Tämä tärkeä tilaus Metsä Boardilta on jatkoa Valmetin hyvälle tilausvuodelle. Olen iloinen, että Metsä Board luottaa meihin tässä strategisesti merkittävässä projektissa. Tämä on vahva osoitus uuden OptiConcept M paperi- ja kartonkikonekonseptimme kilpailukyvystä. Tilauksella on meille merkittävä työllisyysvaikutus erityisesti Jyväskylässä", sanoo Valmetin toimitusjohtaja Pasi Laine.

Teknistä tietoa Valmetin toimituksesta

Valmetin toimitukseen kuuluu koneen märkäpää, jossa hyödynnetään uusinta OptiConcept M suunnittelua. Se sisältää uudet perälaatikot, viiraosan ja puristinosan. Lisäksi konetoimitukseen kuuluvat päällystyskoneen, pituusleikkurin ja pakkauskoneen uusinnat. Märkäpään alueella käytetään OptiConcept M:n runkorakennetta, jolloin ei tarvita kantileveerauspalkkeja viiranvaihtoon. Viiran vaihdot onnistuvat viiranvaihtoyksikön avulla, joita Valmet on tähän mennessä myynyt maailmanlaajuisesti yhteensä 120 kappaletta.

"Koneen märkäpää edustaa uusinta suunnittelua, joka lisää koneen turvallisuutta ja käytettävyyttä. Pituusleikkuri uudistetaan käyttäen ainutlaatuista kaksoisaukirullainta maksimaalisen kapasiteetin saavuttamiseksi", kertoo Valmetin EMEA alueen myynti- ja markkinointijohtaja Mikko Tani.

Kartonkikone 1 (BM1) on 6660 mm leveä (leikattu reuna) ja tulee tuottamaan taivekartonkilajeja 180-350 g/m2 neliömassa-alueella ja 1000 m/min suunnittelunopeudella.

Tietoa Metsä Boardista

Metsä Board on Euroopan johtava taivekartongin valmistaja, maailman johtava päällystettyjen valkopintaisten kraftlainerien tuottaja. Yhtiö valmistaa ensikuitukartonkeja kuluttaja- ja vähittäispakkauksiin. Yhtiön myyntiverkosto palvelee pääosin merkkituote- ja kotelovalmistajia,
aaltopahvipakkausten valmistajia, painotaloja ja tukkureita. Metsä Board on osa Metsä Groupia, ja sen osakkeet on listattu NASDAQ OMX Helsingissä. Vuonna 2013 yhtiön liikevaihto oli noin 2,0 miljardia euroa. Yhtiöllä on noin 3100 työntekijää.

VALMET OYJ

Jari Vähäpesola johtaja, Paperit-liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 672 5260

Mikko Tani, EMEA-alueen myynti- ja markkinointijohtaja, Valmet, puh. +358 40 518 0567

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.