Valmet toimittaa uuden puunkäsittelylaitoksen Södra Cellin Mörrumin tehtaalle Ruotsiin

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 8.7.2014 klo 11:00

Valmet toimittaa uuden puunkäsittelylaitoksen Södra Cellin Ruotsin Mörrumissa sijaitsevalle sellutehtaalle. Toimitus on osa Södra Cellin hanketta kasvattaa Mörrumin sellutehtaan tuotantoa. Tilaus sisältyy Valmetin vuoden 2014 kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin ja on arvoltaan noin 20 miljoonaa euroa.

Valmetin toimitukseen kuuluu täydellinen kuorimo, joka koostuu kahdesta kuorinta- ja haketuslinjasta, kuorenkäsittelylaitteistosta ja hakkeen kuljetinjärjestelmästä. Uuden puunkäsittelylaitoksen arvioidaan olevan käytössä keväällä 2016.

Valmet ja Södra kumppaneina sekä Mörrumin että Värön uudistuksissa

Södra Cell Mörrumin sellutehdas, kuva Ola Åkeborn/Södra

Valmetin toimitus on osa Södra Cellin noin 70 miljoonan euron investointia tuotannon kasvattamiseksi Mörrumin sellutehtaalla, jossa tällä hetkellä tuotetaan kahdella rinnakkaisella tuotantolinjalla pitkäkuituista havusellua ja liukosellua. Investointiin kuuluu uusi puunkäsittelylaitos ja lisäksi toinen selluntuotantolinjoista uudistetaan. Investoinnin avulla tehtaan vuotuisen tuotannon odotetaan kasvavan 380 000 tonnista 425 000 tonniin.

Kesäkuussa Valmet ilmoitti, että se on valittu päälaitetoimittajaksi Södra Cellin 400 miljoonan euron Värön sellutehtaan uudistushankkeeseen, jolla kasvatetaan laitoksen vuotuista tuotantoa 425 000 tonnista 700 000 tonniin.

"Odotamme innolla yhteistyötä Valmetin kanssa tässäkin projektissa", sanoo Södra Cellin toimitusjohtaja Gunilla Saltin.

"Hyvä yhteistyö Södra Cellin kanssa jatkuu Mörrumin sellutehtaan uudistushankkeessa. Valmet on maailman johtava puunkäsittelyjärjestelmien toimittaja. Mörrumin uudessa kuorimossa tullaan hyödyntämään alan johtavaa teknologiaa ja Valmetin patentoimaa GentleFeed -puunsyöttöjärjestelmää", sanoo Valmetin Sellu ja energia -liiketoimintalinjan johtaja Jyrki Holmala.

Valmet GentleFeed -järjestelmä käytössä

Tietoa Södra Cellistä

Södra on Etelä-Ruotsissa toimiva 51 000 metsänomistajan yhdistys, joka on kasvanut merkittäväksi sellun, puutuotteiden ja biopolttoaineiden tuottajaksi. Södralla on 3 800 työntekijää ja se on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Södra Skog, Södra Cell, Södra Timber ja Södra Interiör.

Södra Cell on yksi maailman suurimmista pitkäkuituisen sellun toimittajista ja sillä on Ruotsissa kolme sellutehdasta: Mörrum, Mönsterås and Värö. Södra Cellin Mörrumin tehdas tuottaa korkealaatuista sellua ja on Södran tehtaista ainoa, joka tuottaa tekstiilien valmistuksessa käytettävää liukosellua, jonka kysytä on kasvanut voimakkaasti.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Jyrki Holmala, johtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 676 3210
Hannu Tähkänen, Puun- ja sellunkäsittelyn johtaja, Sellu ja energia -liiketoimintalinja, Valmet, puh. +358 10 672 9700

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.