Valmet Oyj:n lehdistötiedote 11.9.2014 klo 11:00

Valmet toimittaa Helsingin Energian Salmisaaren voimalaitokseen uutta teknologiaa edustavan savukaasujen puhdistuslaitteiston. Entistä kehittyneemmän menetelmän avulla voimalaitos pystyy tehokkaammin vähentämään typpioksidipäästöjä ja alittamaan EU:n uuden teollisuuspäästödirektiivin (IED) mukaiset päästörajat.

Valmetin avaimet käteen -toimitukseen kuuluu savukaasujen puhdistuslaitteiston lisäksi sen suunnittelu, hankinta, teräsrakenteet, asennus ja käyttöönotto. Helsingin Energia toteuttaa laitteiden tarvitsemat perustukset ja rakennukset. Tilaus sisältyy Valmetin kolmannen vuosineljänneksen saatuihin tilauksiin ja on arvoltaan noin kymmenen miljoonaa euroa.

Uusi savukaasujen puhdistuslaitteisto on osa voimalaitoksella käynnissä olevaa laajaa modernisointiprojektia. Savukaasuja puhdistava SCR-laitteisto (Selective Catalytic Reduction) asennetaan Salmisaaren hiilipölykattilaan. Uusi katalyyttinen puhdistuslaitteisto otetaan käyttöön syksyllä 2015.

"Savukaasujen puhdistus on tärkeä osa energiantuotannon ympäristövaikutusten hallintaa. Palamisessa syntyvät typpioksidit voivat aiheuttaa hengitystieoireita ja ympäristön happamoitumista. Tyypillisesti katalyyttisessä typpioksidien puhdistuksessa käytetään kemikaalina ammoniakkia, mutta tässä teknologiassa ammoniakin korvaa urea. Näin vältytään ammoniakkivesiliuoksen kuljettamiselta ja varastoimiselta Helsingin keskusta-alueella", kertoo Valmetin voimalaitosten kunnossapitopalveluista vastaava johtaja Jouko Kylänpää.

Helsingin Ruoholahdessa sijaitseva Salmisaaren voimalaitoksen lämmöntuotantokapasiteetti on 300 MW ja sähköntuotantokapasiteetti 170 MW. Polttoaineena voimalaitoksella on aiemmin ollut kivihiili ja syksystä lähtien sekä kivihiili että pelletit.

Salmisaaaren sähkön- ja lämmöntuotantolaitos, lähde Helsingin Energia

Tietoa Helsingin Energiasta

Helsingin Energia tuottaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä Helsingissä sijaitsevilla voimalaitoksilla ja omistamiensa voimaosuuksien kautta. Helsingin Energia palvelee noin 400 000 asiakasta eri puolilla Suomea, ja sen kaukolämpö kattaa yli 90 % Helsingin lämmitystarpeesta. Helsingin Energian tavoitteena on hiilineutraali energiantuotanto vuoteen 2050 mennessä.

VALMET OYJ

Lisätietoja antaa:
Jouko Kylänpää, johtaja, Power Maintenance, Valmet, puh. +358 400 734 334

Valmet Oyj on maailman johtava sellu-, paperi- ja energiateollisuuden teknologia- ja palvelutoimittaja. 11 000 ammattilaistamme ympäri maailmaa työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen - joka päivä.

Valmetin asiakkailleen tarjoamat palvelut kattavat kaiken kunnossapidon ulkoistuksesta tehtaiden ja voimalaitosten parannuksiin ja varaosiin. Vahvan teknologiatarjontamme ytimen muodostavat kokonaiset sellutehtaat, pehmopaperin-, kartongin- ja paperinvalmistuslinjat ja bioenergiaa tuottavat voimalaitokset.

Valmetilla on yli 200 vuoden teollisuushistoria, ja yhtiö syntyi uudestaan sellu-, paperi- ja voimantuotantoliiketoiminnan irtautuessa Metso Oyj:stä joulukuussa 2013. Valmetin liikevaihto vuonna 2013 oli noin 2,6 miljardia euroa. Valmetin tavoitteena on tulla maailman parhaaksi asiakkaidensa palvelussa.

Valmetin pääkonttori sijaitsee Espoossa ja sen osakkeet noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä.