Valmet lisää biomassan yhteispolton hiiltä käyttävään kiertoleijukattilaan PT. Cikarang Listrindolle Indonesiassa

Valmet Oyj:n lehdistötiedote 21.2.2024 klo 9.30

Valmet toimittaa osittaisen biokonversion PT. Cikarang Listrindo Tbk:n hiiltä käyttävään kiertoleijukattilaan, joka sijaitsee Babelanissa Indonesiassa. Investointi on osoitus Cikarang Listrindon pyrkimyksestä vihreämpään energiantuotantoon ja ympäristöystävällisempään toimintaan, jossa vähennetään riippuvuutta fossiilisista polttoaineista ja pienennetään hiilidioksidipäästöjä.

Tilaus sisältyi Valmetin vuoden 2023 viimeisen neljänneksen tilauksiin. Muutostyöt ajoittuvat vuoden 2025 ensimmäiselle neljännekselle.

”Valmetin toimittamat kiertoleijukattilat otettiin käyttöön Babelanin voimalaitoksella vuonna 2017. Vuonna 2021 Valmet toimitti biomassan syöttöjärjestelmän yhdelle kiertoleijukattilalle tukemaan vihreää energiantuotantoa Babelanin voimalaitoksella. Koska kokemukset palmuytimen kuorien ja myöhemmin hakkeen käytöstä uusiutuvana polttoaineena olivat hyviä, PT. Cikarang Listrindo on nyt päättänyt asentaa biopolttoaineen käsittelyjärjestelmän toiseen kiertoleijukattilaan Babelanin voimalaitoksella”, sanoo Jouni Koskinen, myynti- ja teknologiapäällikkö, Energia-liiketoimintayksikkö, Sellu ja energia, Valmet.

”Tämän uuden kehitysaskeleen ansiosta jopa 25 prosenttia yhtiön hiilen kokonaiskulutuksesta voidaan korvata biopolttoaineella. Se tukee yhtiön tavoitetta vähentää kasvihuonekaasupäästöjä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä sekä Indonesian hallituksen sitoutumista energia-alan kehitykseen”, sanoo PT. Cikarang Listrindon ympäristövastuutiimin johtaja Sami Sivola.

Tietoa toimituksesta

Hiiltä käyttävän kattilayksikön 2 uusinta on osa Cikarang Listrindon kehitysohjelmaa, jonka tavoitteena on lisätä vastuullisempien polttoaineiden käyttöä polttamisessa.

PT. Cikarang Listrindo hyödyntää uusiutuvia polttoaineita myös höyryntuotantoprosessissaan uusimalla nykyisen kiertoleijukattilan yksikössä 2. Uusinnan jälkeen jopa 30 prosenttia tässä kattilassa hiilellä tuotetusta energiasta voidaan korvata hakkeella ja muilla sopivilla biopolttoaineilla.

Valmetin toimitus sisältää uuden biomassapolttoaineen syöttöjärjestelmän suunnittelun, toimituksen ja rakentamisen sekä savukaasujen kierrätysjärjestelmän lisäämisen kiertoleijukattilayksikköön 2. Lisäksi tulipesän pohjaa muutetaan parantamaan karkean materiaalin poistoa leijupedistä.

Tietoa asiakkaasta PT. Cikarang Listrindo

Bekasin hallintoalueella Indonesiassa sijaitseva PT. Cikarang Listrindo Tbk on Indonesian pisimpään toiminut itsenäinen energiantuottaja. Cikarang Listrindo aloitti toimintansa vuonna 1993 ja palvelee tällä hetkellä yli 2 600 teollisuusasiakasta viidellä teollisuusalueella Cikarangissa. Cikarang Listrindo on nykyään yksi Indonesian suurimmista sähköyhtiöistä kapasiteetilla mitattuna.

Tinggar Urip Simeon, johtaja, Indonesia ja Malesia, Valmet, puh. +62 81113310213
Jouni Koskinen, myynti- ja teknologiapäällikkö, Voimakattilauudistukset ja -muutokset, Energia-liiketoimintayksikkö, Sellu ja energia, Valmet, puh. +358 40 545 8704

Valmet on maailman johtava prosessiteknologian, automaatioratkaisujen ja palvelujen toimittaja ja kehittäjä sellu-, paperi- ja energiateollisuudelle. Automaatiojärjestelmillämme ja virtauksensäätöratkaisuillamme palvelemme vielä laajempaa prosessiteollisuuden asiakaskuntaa. Yli 19 000 ammattilaistamme työskentelee lähellä asiakkaitamme, sitoutuneina asiakkaidemme menestyksen edistämiseen – joka päivä.

Yhtiöllä on yli 220 vuoden teollinen historia ja vahva näyttö jatkuvasta parantamisesta ja uudistumisesta. Valmetin liikevaihto vuonna 2023 oli noin 5,5 miljardia euroa.

Valmetin osakkeet noteerataan Nasdaq Helsingissä, ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Espoossa.

Seuraa meitä valmet.fi | X | X (IR) | LinkedIn | Facebook | YouTube | Instagram | Instagram (IR) |